Instruktor: dr Katarzyna Urban
Godziny zajęć: I dzień 9-17, II dzień 8-15
Miejsce szkolenia: miejsce szkolenia podamy wkrótce
Adresaci: lekarze, fizjoterapeuci (magister, licencjat, technik), studenci V roku fizjoterapii, położne, pielęgniarki
Ilość godzin dydaktycznych: 18
Celem kursu jest przybliżenie uczestnikom tematyki diagnostyki i rehabilitacji niemowląt i dzieci starszych. Kurs stworzony jest między innymi w oparciu o wiadomości i założenia koncepcji NDT-Bobath. Jest to metoda neurofizjologiczna, która polega na hamowaniu patologicznych odruchów, normalizacji napięcia mięśniowego, rozwijaniu prawidłowych wzorców ruchowych poprzez przemieszczanie się w przestrzeni tzw punktów kluczowych (głowa, obręcz barkowa i obręcz biodrowa) oraz nauce wykorzystywania zdobytych umiejętności w czynnościach dnia codziennego. W terapii NDT- Bobath wykorzystuje się techniki stymulacji proprioceptywnej, kinestetycznej oraz dotykowej.
Zajęcia praktyczne obejmują:
przebieg rozwoju prawidłowego – ćwiczenia na macie
pracę w podgrupach – analiza i rozwiązywanie przypadków medycznych
Dzień 1
Diagnostyka, pielęgnacja i wprowadzenie do terapii dziecka od 0 do 1 roku życia
Rozwój prawidłowy (teoria i praktyka)
Możliwe zaburzenia ruchowe pochodzenia ośrodkowego (asymetria ułożeniowa, kręcz szyi, obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe)
Przebieg badania i diagnostyka niemowląt (opis karty badania)
Planowanie i cele terapii.
Pielęgnacja i stymulacja rozwoju dziecka. (zajęcia w grupach, praca na lalkach)
Dzień 2
Diagnostyka i wprowadzenie do terapii dziecka starszego.
Mózgowe porażenie dziecięce (obserwacja i analiza pacjenta)
Przebieg badania (praca w grupach – tworzenie karty badania)
Planowanie terapii, cele usprawniania.
Propozycje terapii (demo pracy z pacjentem,
Podstawowe techniki usprawniania (zajęcia w grupach, praca na lalkach i na sobie)