Miejsce szkolenia:
Pro Academica - Kampus Akademicki Uniwersytetu SWPS, ul. Aleksandra Ostrowskiego 30b, Wrocław
Godziny zajęć:
I dzień 9:30-17:30, II dzień 9:00-16:00
Instruktor:
dr Katarzyna Urban
Jest to kurs przeznaczony dla:
lekarzy, fizjoterapeutów (magister, licencjat, technik), studentów V roku fizjoterapii, położnych, pielęgniarek
Ilość godzin dydaktycznych:
18
Opis szkolenia:
Celem kursu jest przybliżenie uczestnikom tematyki diagnostyki i rehabilitacji niemowląt i dzieci starszych. Kurs stworzony jest między innymi w oparciu o wiadomości i założenia koncepcji NDT-Bobath. Jest to metoda neurofizjologiczna, która polega na hamowaniu patologicznych odruchów, normalizacji napięcia mięśniowego, rozwijaniu prawidłowych wzorców ruchowych poprzez przemieszczanie się w przestrzeni tzw punktów kluczowych (głowa, obręcz barkowa i obręcz biodrowa) oraz nauce wykorzystywania zdobytych umiejętności w czynnościach dnia codziennego. W terapii NDT- Bobath wykorzystuje się techniki stymulacji proprioceptywnej, kinestetycznej oraz dotykowej.
Harmonogram kursu: kurs składa się z zajęć teoretycznych (wykładów) i praktycznych, studium przypadku (rozwiązywanie problemów) oraz demonstracji oceny i terapii.
Cel kursu: Celem kursu jest przekazanie uczestnikom podstawowej teoretycznej i praktycznej wiedzy oraz zrozumienia:
głównych zaburzeń rozwojowych obserwowanych u dzieci w wieku 0-2 lat.
głównych aspektów prawidłowego rozwoju
głównych czynników i mechanizmów mających wpływ na zaburzenia rozwojowe
głównych zasad oceny rozwoju dzieci w wieku 0-2 lat
głównych zasad tworzenia efektywnego planu terapii.
opanowania podstawowych technik handlingu i terapii.
Program szkolenia:
I Proces terapeutyczny:
Wywiad - karta badania.
Diagnostyka dziecka od 0 do 2 roku życia.
Analiza wzorców ruchowych w oparciu o rozwój prawidłowy dziecka.
Plan postępowania terapeutycznego.
Cele terapii w zależności od dysfunkcji pacjenta.
Terapia - narzędzia terapeutyczne, techniki.
II Rozwój prawidłowy dziecka (teoria i praktyka)
III Możliwe zaburzenia ruchowe pochodzenia ośrodkowego.
Asymetria ułożeniowa, kręcz szyi.
Obniżone i wzmożone napięcie mięśniowe.
Dysplazja stawów biodrowych.
Wady stóp ( wstęp do zagadnienia).
Propozycje terapii dla dzieci z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego.
IV Pielęgnacja dziecka.
Noszenie, podnoszenie, przebieranie, karmienie, kąpiel.
Pozycjonowanie jako element terapii.