VI WIOSNA Z FIZJOTERAPIĄ CYKLICZNE SYMPOZJUM STUDENCKICH KÓŁ NAUKOWYCH AKTUALNE KIERUNKI ROZWOJU FIZJOTERAPII I REHABILITACJI Warszawa, 20 kwietnia 2012 r - Czy zawodowy muzyk potrzebuje fizjoterapeuty?
Łukasz Kaleńczuk
CZY ZAWODOWY MUZYK POTRZEBUJE FIZJOTERAPEUTY?
Studenckie Koło Naukowe Medycyny Fizykalnej i Rehabilitacji przy Katedrze Fizjoterapii
Wydziału Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
Opiekun Koła i Kierownik Katedry: dr hab. n. med. Małgorzata Paprocka-Borowicz
Wstęp. Specyfika zawodu muzyka często zmusza cały organizm lub jego część do pracy w warunkach
sprzyjających powstawaniu zaburzeń, określanych mianem przeciążeń zawodowych. Obciążenia jakich
doświadczają muzycy niejednokrotnie skutkują pojawianiem się objawów, świadczących o nadmiernej
eksploatacji struktur głównie w obrębie układu nerwowo-mięśniowego. Celem niniejszej pracy była próba
określenia stopnia zapotrzebowania na specjalistów zajmujących się rehabilitacją i usprawnianiem
zawodowych muzyków.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 70 studentów (22,4?2,10 lata; K: 41, M: 29) Akademii
Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Instrumenty smyczkowe (altówka, skrzypce,
wiolonczela, kontrabas) reprezentowało 38 respondentów [52,1%], instrumenty dęte - 15 [20,5%],
instrumenty klawiszowe (fortepian, organy) - 15 [20,5%], instrumenty perkusyjne - 2 [2,7%] oraz inne - 3
[4,1%]. W celu zebrania niezbędnych informacji wykorzystano autorską ankietę.
Wyniki. Zdaniem 66 spośród wszystkich respondentów [94,3%] liczba specjalistów zajmujących się
rehabilitacją i usprawnianiem zawodowych muzyków jest niewystarczająca. W grupie instrumentów
smyczkowych tego samego zdania było 37 ankietowanych [97,4%], klawiszowych 12 [80%], a w pozostałych grupach - 100%. Co więcej, 50 spośród wszystkich ankietowanych [71,4%] określiło to zapotrzebowanie na 8-10 punktów w skali gdzie: 0 = kompletnie niepotrzebni, 10 = bezwzględnie potrzebni.
Wnioski. 1. Istnieje potrzeba wykształcenia większej liczby specjalistów fizjoterapeutów, zajmujących się
zaburzeniami dotykającymi zawodowych muzyków. 2. Należy poszerzyć badania w obszarze profilaktyki
i uświadamiania przyczyn powstawania przeciążeń zawodowych w grupie zawodowych muzyków.
Komentarze
brak komentarzy, skomentuj jako pierwszy
Dodaj komentarz