V WIOSNA Z FIZJOTERAPIĄ CYKLICZNE SYMPOZJUM STUDENCKICH KÓŁ NAUKOWYCH AKTUALNE KIERUNKI ROZWOJU FIZJOTERAPII I REHABILITACJI Tematy wiodące: Badania podstawowe w rehabilitacji i fizjoterapii Rehabilitacja w geriatrii Warszawa, 15 kwietnia 2011 r. - Wpływ ćwiczeń z elementami metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne na rozwój psychomotoryczny
Małgorzata Polkowska
Wpływ ćwiczeń z elementami metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
na rozwój psychomotoryczny zdrowych dzieci pomiędzy pierwszym a drugim rokiem życia
Studenckie Koło Naukowe Fizjoterapii przy Zakładzie Rehabilitacji Oddziału Fizjoterapii
II Wydziału Lekarskiego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Opiekun Koła i Kierownik Zakładu: dr n. med. Dariusz Białoszewski
Opiekun naukowy pracy: dr n. o k.f. Jakub Adamczyk
Wstęp. Metoda Ruchu Rozwijającego (MRR) autorstwa Weroniki Sherborne jest jeszcze w Polsce dość
rzadko stosowaną metodą w edukacji psychomotorycznej zdrowych dzieci. Celem pracy było określenie
wpływu zajęć ogólnorozwojowych z elementami tej metody na rozwój psychoruchowy zdrowych dzieci
pomiędzy pierwszym a drugim rokiem życia.
Materiał i metody. Badaniami objęto dwie grupy dzieci liczące po 14 osób. Wiek uczestników mieścił się
w przedziale 12-24 miesiące życia. Pierwsza grupa dzieci ? grupa badana przez trzy miesiące systematycznie
raz w tygodniu uczęszczała na 45 minutowe zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego -znalazło się
w niej 6 chłopców i 8 dziewczynek. Grupę kontrolną stanowiło 5 chłopców i 9 dziewczynek u których nie
stosowano w/w metody. Do oceny zachowania dzieci podczas zajęć wykorzystano skalę obserwacji
zachowania (SOZ-D) Bogdanowicz. Badanie grupy eksperymentalnej przeprowadzono dwukrotnie, na
pierwszej i ostatniej sesji. Uzyskane wyniki badań poddano analizie statystycznej wykorzystując program
Statistica 8.0.
Wyniki. Badane grupy w żadnym parametrze nie różniły się istotnie statystycznie pomiędzy sobą w pierwszym
badaniu. Prowadzony eksperyment przyczynił się do akceleracji rozwoju i po okresie trzech miesięcy
stwierdzono znamienne różnice pomiędzy grupami (rozwój emocjonalny p=0,001; rozwój społeczny
p=0,005; rozwój ruchowy p=0,046). Dzieci uczestniczące w trzymiesięcznej sesji zajęć MRR wykazały się
lepszą orientacją w schemacie własnego ciała, rozwoju wyobraźni oraz pomysłowości.
Wniosek. Metoda Ruchu Rozwijającego pozytywnie wpływa na rozwój dzieci, szczególnie w zakresie sfery
poznawczej i powinna być stosowana również u zdrowych dzieci.
Komentarze
brak komentarzy, skomentuj jako pierwszy
Dodaj komentarz